חגורת גב – מי צריך להשתמש בה ואיך עושים את זה נכון?
Male worker suffering from back pain while working in warehouse

חגורת גב – מי צריך להשתמש בה ואיך עושים את זה נכון?

חגורות גב ידועות כבר שנים ארוכות כאמצעי להגנה על הגב מפני פגיעות שונות.

הן נמצאות בשימוש אצל מרימי משקולות ואתלטים בתחומים שונים וגם אצל עובדים בתעשיות שונות, הזקוקים לאמצעי הגנה עבור הגב שלהם, שנדרש למאמצים קיצוניים במסגרת העבודה.

יחד עם השימוש היומיומי, למניעת פגיעות בגב, משמשות חגורות אורטופדיות גם כאמצעי מוכר לחיזוק הגב לאחר פגיעה, לסיוע לתהליכי שיקום של הגב ולהפחתת כאבי גב.

מכיוון שרוב האוכלוסייה סובל מכאבי גב ברמות שונות, חשוב שתדעו איך לבחור חגורת גב שיכולה לפתור את הבעיות הספציפיות בגב שלכם, מתי להשתמש בחגורת גב וכיצד לעשות זאת נכון.

איך לבחור חגורת גב מתאימה?

אפשר למצוא חגורות גב אורטופדיות בשלל צורות, צבעים, מידות, גדלים ועיצובים. 

כל אחד מהדגמים מיועד למטרה ספציפית אחרת, לחלק אחר של הגב, לרמה אחרת של פגיעה, או כאב ושימוש שגוי עשוי לגרום אפילו לנזק. 

לכן חשוב לבחור חגורת גב בצורה חכמה וזהירה, בעזרת כמה כללים:

  1. פנו לבדיקה רפואית מסודרת – בדיקה אצל האורתופד שלכם, תסייע באבחון מדויק של הבעיה ממנה אתם סובלים וכן תצייד אתכם בהמלצה על סוג חגורת הגב, שעשויה לעזור לכם לפתור את הבעיה, יחד עם אמצעים נוספים, שכדאי לנקוט.
  2. שימוש בכל אמצעי אפשרי – מלבד שימוש בחגורת גב, חשוב לנקוט בכל אמצעי אפשרי כדי להימנע מפגיעה בגב וכן כדי לטפל בגב פגוע. בין היתר מדובר בהרמה נכונה, או הימנעות מהרמה של משאות כבדים, שימוש נכון בגוף בעת ביצוע תרגילי אתלטיקה וספורט, חיזוק שרירי הגב והבטן באמצעות תרגילים רלוונטיים, כפי שהומלצו על ידי אנשי מקצוע מוסמכים, שימוש בנעליים בריאות, המסייעות לשימוש בריא ונכון ברגליים ומגנות על הגב, יציבה וישיבה נכונה – בעיקר למי שעובדים שעות ארוכות מול המחשב.
  3. הימנעו מרכישה של חגורות גב מאתרי אינטרנט, או מספקים, שאין להם הסמכה מקצועית בתחום, או ניסיון מספק, כדי להבטיח שאתם רוכשים את חגורת הגב מספק אמין ורציני.
  4. בקשו המלצות לספקים איכותיים ומוסמכים ממכרים, מאורתופדים ומקופת החולים שלכם. גם פיזיותרפיסטים, כירופרקטים ואנשי מקצוע פרא רפואיים אחרים יכולים לתת המלצות אמינות.
  5. כאבים בגב התחתון למשל, עשויים להגיע דווקא מיציבה נוקשה של הכתפיים, או משימוש בנעליים לא נוחות ולכן חשוב לבחור חגורת גב שתטפל בגורם לבעיה ולא כזו שתתמקד במקום הכואב, מלבד מקרים בהם חגורת הגב מיועדת בהגדרה לטפל בכאבים נקודתיים.
  6. בחרו חגורה המגיעה מיצרן בעל שם, כזה שיש לו המלצות והצלחות מוכחות.
  7. בדקו את כל האפשרויות – יש מגוון גדול של חגורות גב. בדקו כמה שיותר אפשרויות רלוונטיות, כדי לבחור מתוכן את זו המתאימה לכם ביותר.
  8. בדקו שהחגורה מעניקה לכם תמיכה טובה, אך אינה מפעילה לחצים מיותרים על חלל הבטן, או החזה.

למי מתאימה חגורת גב אורטופדית?

למרות שנעשו מחקרים שונים בנושא, שלא הוכיחו חד משמעית את יעילות השימוש במקרים מסוימים, חגורות גב נמצאות בשימוש נרחב כגורם מונע לפגיעות גב ולכאבי גב.

  • אתלטים, ספורטאים ומרימי משקולות משתמשים בהן כדי להגביל את תנועת הגב ולסייע להם להימנע מביצוע תנועות מסוכנות, שעלולות לפגוע בגב.
  • מנגד, נעשה שימוש נרחב בסוגים שונים של חגורות גב, כדי לסייע בשיקום, או בטיפול בבעיות גב חמורות, כמו פריצת דיסק, או כאבי גב כרוניים.
  • חגורת ליישור הגב, נמצאת גם היא בשימוש נרחב ומסייעת במקרים של עקמת למשל, אך גם לאנשים הזקוקים לסיוע בתיקון היציבה, אם גופם מורגל ביציבה לא תקינה, ,הגורמת להם כאבים, או נזקים נלווים אחרים.
  • נשים בהריון לעיתים נעזרות בחגורת גב, המסייעת להן לשאת בנטל המשקל של הבטן הגדולה ולשמור על הגב מפני פגיעה בעקבות השינויים הדרמטיים החלים בגוף.

כמה דברים שחשוב להתייחס אליהם כשבוחרים חגורת גב

בעת השימוש בחגורת גב, או בעת הבחירה של החגורה המתאימה לכם, חשוב שתשימו לב לכמה דברים משמעותיים, שיכולים לסייע לכם להימנע משימוש שגוי בחגורת גב:

  1. שימו לב שהחגורה לא מעניקה לכם תחושה מוטעית של ביטחון, העלולה לגרום לכם לעשות מאמצים מיותרים שיפגעו בכם לטוח הרחוק.
  2. שימו לב שהחגורה לא לוחצת על חלל הבטן, או גורמת לכם לקשיי נשימה – חגורה לא מתאימה עלולה לגרום לבעיות בלחץ הדם ותפקוד הלב וכן במערכות פנימיות אחרות.
  3. שימו לב שהחגורה לא יוצרת חיכוכים ושפשופים בעור, באזורים עליהם היא מונחת, שכן חיכוכים כאלה לאורך זמן עלולים לגרום לפציעות לא נעימות ומיותרות.
  4. אם אתם מתאמנים בחדר כושר עם חגורת גב – הקפידו להתייעץ עם המאמנים שלכם – חגורת גב יכולה לשנות את האופן בו גופכם משתמש בשרירים וחשוב לווסת ולהתאים את המאמצים שלכם למנח החדש, שהגוף קיבל בעקבות השימוש בחגורה.
  5. שימו לב למשך הזמן המומלץ לשימוש רצוף בחגורה – מומלץ להשתמש בה למשך שעתיים ביום ברציפות ולא למעלה מכך, אך גם בשאלה הזו כדאי לדון עם האורתופד שלכם, או עם הפיזיותרפיסט.

כמה עולה חגורת גב?

חגורות גב אורטופדיות מגיעות בשלל מחירים ואפשר לקבל גם חגורות גב מסובסדות דרך קופות החולים. המחירים יכולים לנוע בין כמה עשרות שקלים לכמה מאות שקלים, בהתאם ליצרן, לסוג החגורה ועוד,

אך חשוב שהמחיר לא יהיה הפרמטר העיקרי לבחירת החגורה המתאימה לכם, כי אם ההתאמה של החגורה למצבכם ולמבנה הגוף שלכם.

לסיכום 

התועלת העיקרית בשימוש בחגורת גב, היא בכך שהיא משפרת את היציבה של הגוף ומסייעת לגוף להתמודד עם שינויים, מאמצים, או פגיעות, באמצעות שינוי היציבה.

חשוב לזכור, כי שימוש לא נכון בחגורת גב עלול לגרום לנזקים. 

לכן יש להיוועץ באנשי מקצוע מהתחום: אורתופדים, פיזיותרפיסטים, או כירופרקטים, מנוסים ומוסמכים, כדי לוודא שאתם אכן צריכים חגורת גב, שאתם בוחרים את החגורה המתאימה לכם, שאתם בוחרים יצרן אמין ואיכותי ושאתם משתמשים בחגורה בצורה נכונה.

כתיבת תגובה